Eğitim Programları
Koordinatör | Programın Dili | Programın Tarihi |
---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Can Ozan OĞUZ | Türkçe | 23 - 27 Haziran 2025 ve 30 Haziran - 4 Temmuz 2025 |
Eğitmenler | ||
Doç. Dr. Ayşegül Ulus Dr. Öğr. Üyesi Can Ozan Oğuz Dr. Öğr. Üyesi Serap Gürer Dr. Öğr. Üyesi Gönenç Onay |
Programın Dersleri:
Dersin adı |
Saat |
Bireysel Tercihlerden Toplumsal Seçimlere |
6 |
Eğitmen |
Doç. Dr. Ayşegül Ulus |
Programın Koordinatörü |
Dr. Öğr. Üyesi Can Ozan Oğuz |
Dersin İçeriği |
Bu derste bireysel tercihlerimizden yola çıkarak ortak toplumsal kararlara varma ve seçim yapma problemini ele alacağız. Bu problem, sosyal bilimlerin değişik alanlarında, örneğin, Sosyoloji, Ekonomi, Psikoloji, Hukuk veya Siyaset’te ele alınır. Matematiğin ifade ve analiz gücünün, bu problemi çözme ve çözümleri ilgili alanlarda anlamlandırma serüvenini aşağıdaki 3 ana başlıkta işleyeceğiz: Belirsizlik Altında Karar Alma Mekanizması. Beklenti. Fayda. Beklenen Değer. Beklenen Fayda. Kişilerin riske karşı tutumları. Kişilerin sıralamalı (ordinal) tercihlerini kardinal (sayılarla) modelleme. Potansiyel Kazanç: davranışsal ve psikolojik etkenler. Sosyal Seçim Teorisi Karar Teorisine, Ekonomi Politik ve Yapay Zeka bakış açısı ile bir giriş. Sosyal Seçim Teorisi nedir? Kişilerin bireysel tercihlerinden toplumun veya bir topluluğun kolektif tercihlerini nasıl tanımlarız? Tercihler seçime nasıl dönüşür? Seçim Sistemleri Çeşitli sistemlerin sunumu, matematiksel alt yapı, aksiyomlar ve karşılaştırma. Daha iyi oy vermek mümkün mü? 2010 yılında Michel Balinski and Rida Laraki tarafından geliştirilen Çoğunluk Kararı Sisteminin (Majoritary Judgement) sunumu ve getirdiği avantajlar. Uygulanabilir mi? |
Pedagojik Yöntem |
Dersleri kavramlar üzerinden işledikten sonra örnekler, durumlar, alıştırmalar yapılacaktır. Grup halinde çalışmalar planlanmaktadır. Okumalar önerilecektir. |
KAYNAKLAR |
|
Ders kitabı |
Kahneman, D. Hızlı ve Yavaş Düşünme,Varlık Yayınları (2011) |
Diğer kaynaklar |
Aşan G and MR Sanver, 2004, An axiomatic comparison of four voting rules, in Gülten Kazgan’a Armağan – Türkiye Ekonomisi (eds. L. Hilal Akgül and Fahri Aral), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 147-155. Bernoulli, D. (Sommer, L. çev.). Exposition of a New Theory on the Measurement of Risk. Econometrica 22(1), 23-24 (1954). Balinski M ve R. Laraki, l’urgence de mieux voter, 5 Nisan 2018, Liberation gazetesi : https://www.liberation.fr/debats/2018/04/05/L’urgence de mieux voter – Libération Kahneman, D. Hızlı ve Yavaş Düşünme, Varlık Yayınları (2011) https://mieuxvoter.fr/en Sanver, R. Toplum için iyi olanı saptamak, SBF dergisi, vol.55.1 (2000) Tversky, A. ve D. Kahneman, The Framing of Decisions and Pyschology of Choice, Science 211 :453-58 Von Neumann, J., Morgenstern, O. Theory of Games and Economic Behaviour, Princeton University Press, Princeton (1944). |
Dersin adı |
Saat |
Zor Kararların Matematiği |
6 |
Eğitmen |
Can Ozan Oğuz |
Programın Koordinatörü |
Can Ozan Oğuz |
Dersin İçeriği |
Düşük olasılıklar ve mahkemede matematik (2 saat) : Koşullu olasılık ve bağımsızlık kavramları. Parmak izinden suçluyu bulma olasılıkları. Hastalık testlerinin sonuçlarının olasılıksal anlamı. Gerçek hayattan hikayeler üzerinden mahkemede yapılan olasılık hataları ve bu yüzden hapis yatan insanlar. Oyun teorisi ve insan ilişkilerinin matematiği (2 saat): Matris oyunları. Kooperatif durum. Karar verme yöntemleri. Baskın stratejiler. Min-max kuralı. Nash dengesi. Karışık dengeler. Mahkum ikilemi Çözülebilirlik, hesaplanabilirlik ve bilgisayarlarla matematik (2 saat): Bir soruyu çözmek ne demektir? Sırt çantası problemi. Gezgin satıcı problemi. Polinom zamanda çözüm. Üssel zamanda çözüm. Karar verme problemleri. Milenyum problemleri ve P eşit midir NP açık sorusu. Dört renk teoriminin hikayesi. Yaklaşık çözümler. Olasılıksal çözümler. |
Pedagojik Yöntem |
Konu anlatımı. Gerçek hayattan örnekler. Canlandırma. Grup tartışmaları, sınıf içi tartışmalar. Oyun teorisinde oyunları ikili gruplar halinde deneyip kazancını maksimize etmeye çalışma. Çözülebilirlikte en iyi çözüm arama çalışması. Soru-Cevap |
KAYNAKLAR |
|
Ders kitabı |
- |
Diğer kaynaklar |
Math on Trial: How Numbers Get Used and Abused in the Courtroom
- Leila Schneps, Coralie Colmez Games and Decision Making- Charalambos Aliprantis and Subir K. Chakrabarti Bilgisayar kanıtları ile ilgili sunum – Sara Billey Renk Teoreminin Tarihi- MacTutor Math History Database Clay Enstitüsü Milenyum Problemleri Sayfası The Millenium Problems- Keith Devlin Karikatürler- XKCD: Unresolved Math Problems |
Dersin adı: |
Saat |
Çizgeler |
6 |
Eğitmen |
Serap Gürer |
Programın Koordinatörü |
Can Ozan Oğuz |
Dersin İçeriği |
Bu ders, çizge teorisinin temel kavramlarını ve algoritmalarını tanıtarak, gerçek hayattaki uygulamalarını anlamayı amaçlamaktadır. Çizge Teorisine Giriş (2 saat): Çizge teorisinin temel kavramları: düğüm, kenar yönlü ve yönsüz çizgeler. Derece, yollar, çevrimler ve bağlılık gibi temel özellikler. Gerçek hayattan uygulamalar: sosyal ağlar, ulaşım ağları ve iletişim ağlarının çizge modeli. Sosyal ağ analizinde temel çizge kavramlarının rolü ve önemi. Küçük çizgeler üzerinde temel özelliklerin uygulamalı olarak incelenmesi. Temel Çizge Algoritmaları (2 saat): Kısa yol bulma algoritmaları: Dijkstra algoritması. Minimum Spanning Tree algoritmaları: Prim ve Kruskal. Algoritmaların küçük çizgeler üzerinde uygulamaları. Grup Projeleri (2 saat): Grup projeleri: hayali bir şehir için ulaşım ağı tasarımı, sosyal ağlarda influencer analizi veya çizge boyama yöntemi, ders programı optimizasyonu. Gruplar, projelerini sunarak çözüm önerilerini tartışması ve çizge teorisinin farklı alanlardaki uygulamalarını değerlendirilmesi. |
Pedagojik Yöntem |
Konu anlatımı. Gerçek hayattan örnekler. Grup tartışmaları, sınıf içi tartışmalar. Çizge teorisi problemleri üzerine grup projeleriyle deneyim kazanmak. |
KAYNAKLAR |
|
Ders kitabı |
Chartrand, Gary. Introductory Graph Theory Deo, Narsingh. Graph Theory with Applications to Engineering and Computer Science |
Diğer kaynaklar |
|
Dersin adı |
Saat |
Kombinatorik Oyunlar |
6 |
Eğitmen |
Gönenç Onay |
Programın Koordinatörü |
Can Ozan Oğuz |
Dersin İçeriği |
Nim, iki oyuncunun sırayla farklı yığınlardan nesne alma (veya "nimleme") esasına dayanan matematiksel bir kombinatoryal oyundur. Her hamlede, oyuncu en az bir nesne almak zorundadır ve aynı yığından olmak şartıyla istediği sayıda nesne alabilir. Oynanacak versiyona bağlı olarak, oyunun amacı ya son nesneyi almaktan kaçınmak ya da son nesneyi almaktır. Nim, Sprague-Grundy teoreminin temelini oluşturur. Bu önemli teorem, özünde, her tarafsız oyunun tek yığınlı bir nim oyununa eşdeğer olduğunu söyler. |
Pedagojik Yöntem |
Oyun, Çıkarım, Sentez, Kanıt Yazımı |
KAYNAKLAR |
|
Ders kitabı |
https://en.wikisource.org/wiki/Nim,_A_Game_with_a_Complete_Mathematical_Theory |
Diğer kaynaklar |
|
Dersin adı |
Saat |
Karar Verilebilirlik |
6 |
Eğitmen |
Can Ozan Oğuz |
Programın Koordinatörü |
Can Ozan Oğuz |
Dersin İçeriği |
Bu derste “Bir şeyin doğruluğuna nasıl karar verilir?” sorusuna cevap arayacağız. Matematikte bunun için doğruluğunu kabul ettiğimiz önermelerden yola çıkıp, mantıksal çıkarım kurallarıyla yeni doğrulara ulaşırız. Ancak geçtiğimiz yüzyılda bu işin sanıldığı kadar kesin bir yöntem olmadığı ortaya çıktı. Derste değineceğimiz konular: Aksiyomların seçimi Mantık kurallarının seçimi Öklid dışı geometrilerin keşfi Bilgisayar destekli kanıtlar Doğru veya yanlışlığa karar verilemeyecek durumlar |
Pedagojik Yöntem |
Konu anlatımı sonrasını sınıf içi tartışmalar |
KAYNAKLAR |
|
Ders kitabı |
Grant, Hardy, and Kleiner, Israel. Turning Points in the History of Mathematics. Switzerland, Springer New York, 2016. |
Diğer kaynaklar |
Koordinatör | Programın Dili | Programın Tarihi |
---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Can Ozan OĞUZ | Türkçe | 23 - 27 Haziran 2025 ve 30 Haziran - 4 Temmuz 2025 |
Eğitmenler | ||
Doç. Dr. Ayşegül Ulus Dr. Öğr. Üyesi Can Ozan Oğuz Dr. Öğr. Üyesi Serap Gürer Dr. Öğr. Üyesi Gönenç Onay |
Programın Dersleri:
Dersin adı |
Saat |
Matematik ve Edebiyat |
6 |
Eğitmen |
Can Ozan Oğuz |
Programın Koordinatörü |
Can Ozan Oğuz |
Dersin İçeriği |
Öklid dışı geometriler ve Cthulhu (1,5 saat) : Öklid aksiyomları. 5. aksiyomu kanıtlama çalışmaları. Öklid dışı geometrilerin çıkışı. Silindirik ve hiperbolik geometri modelleri. Fikirlerin Lovecraft’ın çalışmaları ve edebiyata yansımaları. Escher’in hiperbolik uzay döşemeleri. Matematiğin temellendirilmesi ve Asimov’un robotları (1,5 saat): Matematiğin aksiyomlar üzerine kurulması. Aksiyomların doğrulukla ilişkisi. Russell paradoksu ve ZF aksiyomatik sistemi. Gödel. Asimov robot hikayeleri ve aksiyomatik sistemin gerçek hayatla çarpışması. Neredeyse imkansızlık ve Shakespeare’i yazan maymunlar (1,5 saat): İmkansız olma kavramı. Çözümü imkansız sorular. Ayrık ve sürekli olasılık. Az olasılıklı deneylerin çok tekrarlanması. Shakespeare’i yazan maymunlar. Mahkemede olasılık. Olasılık manipülasyonu. Otostopçu’nun galaksi rehberi. Süper Kahramanlar. Düzülke ve dördüncü boyut (1,5 saat): Matematiksel ve uzamsal boyut kavramlarının karşılaştırılması. 0, 1 ve 2 boyutlu dünyalardan 4. boyuta ilişkin çıkarımlar. Düzülke (Flatland) ve Planiverse’de boyut fikri. Hiperküpler. |
Pedagojik Yöntem |
Konu anlatımı, sınıf içi sohbetler, grup çalışmaları, gerçek hayattan örnekler. Hikayeler, filmler ve animasyonlardan örnekler. |
KAYNAKLAR |
|
Ders kitabı |
Ana Kaynaklar: The Colossal Book of Mathematics – Martin Gardner MacTutor Matematik Tarihi Arşivi |
Diğer kaynaklar |
Öklid dışı geometriler ve Cthulhu: The Call of Cthulhu- H. P. Lovecraft Queer Geometry and Higher Dimensions: Mathematics in the fiction of H. P. Lovecraft- Daniel M. Look Öklid’in Elemanları- Ali Sinan Sertöz çevirisi David Joyce ‘a ailt Euclid’s Elements internet sayfası Some Math Behind M.C. Escher’s Circle Limit Patterns- Douglas Durham Models of Non Euclidean Geometry interaktif çevrim içi kitap Matematiğin temellendirilmesi ve Asimov’un robotları: Ben, Robot – Isaac Asimov Unreasonable Effectiveness- Alex Casman Aksiyomatik Kümeler Kuramı- Ali Nesin A Brief Introduction to ZFC- Christopher Wilson Neredeyse imkansızlık ve Shakespeare’i yazan maymunlar: Inflexible Logic- Russell Maloney Been a long, long time – R. A. Lafferty Otostopçunun Galaksi Rehberi – Douglas Adams Düzülke ve dördüncü boyut (1,5 saat): Düzülke – Edwin A. Abbott. And He Built a Crooked House- Robert E. Heinlein Plainiverse. |
Dersin adı |
Saat |
Harita Üzerine* |
6 |
Eğitmen |
Doç. Dr. Ayşegül Ulus |
Programın Koordinatörü |
Dr. Öğr. Üyesi Can Ozan Oğuz |
Dersin İçeriği |
Bu dersin amacı haritaların bize anlattığı masalların peşine düşmektir. Harita ve haritacılığın tarihi aynı zamanda bilim ve teknolojinin tarihidir. Haritacılığın (haritayı yaparken ve yorumlarken) en fazla ilişkide olduğu bilimlerin başında Matematik gelir. Bu derste, öncelikle, uzayda (3 boyutlu) asılı duran yuvarlak dünyamızın sayfa üzerindeki dümdüz (2 boyutlu) haritalara nasıl dönüştürülebileceğini ele alacağız. Mercator, orthografik, gnomonik ve azimutal harita projeksiyonlarını (izdüşüm-kestirim-yansıtım) öğrenmekle başlayabiliriz. Bu dönüşümlerin hepsi gerçeği yansıtıyor izlenimi verse de hepsi gerçeği tahrif eder, bize masal anlatır! Bu matematiksel masalların tarihsel, siyasi ve ekonomik sonuçları vardır. Daha sonra ise günümüz İnternet ve Yapay Zeka çağındaki üzeri veriler ile donatılmış ve her kullananın da bazen birer veriye dönüştüğü yeni tip değişken sanal haritaları ele alacağız. GPS-navigasyon haritaları, beyin haritaları, oy dağılım haritaları, deprem haritaları, göç haritaları, salgın haritaları ve sanal topluluk haritaları, vb. Bu haritaların (bazen çizge ya da graf olarak da adlandırdığımız), doğal olan gerçek ve masal olan insan yapımı geliş gidişlerinde, Matematik ve Geometri’si azalırken Yazılım ve Bilişim evreninde Algoritmalı Uygulamaları artıyor. Yine, anlamaya gönüllü olmak isteyeceğimiz yeni masallar öneriyor bize! *Simon Garfield’in kitabı « On the map »’den alıntıdır. Yazar bunu sanırım ingilizcedeki 3 anlamında da kullanmak istemiş. Tam anlamıyla, « haritanın üzerinde bulunmak », « bir yere varmak anlamı » ile ve « üzerine konuşmak anlamı » ile. Bu ders 3 anlamıyla da bir davet! |
Dersleri kavramlar üzerinden işledikten sonra örnekler, durumlar, alıştırmalar yapılacaktır. Grup halinde çalışmalar planlanmaktadır. Okumalar önerilecektir. |
KAYNAKLAR |
|
Ders kitabı |
Garfield, S. Harita Üzerinde: Kaşifler, Dahi Haritacılar ve Hiç Var Olmamış Dağlar, Domingo Yayınları, 2020. Tosun Terzioğlu. Küreselleşen Geometri: 1. Karıncaların yürüyüşü, 2.Istanbul-New York Uçuşu, Matematik Dünyası Dergisi:2004 Güz ve Kış sayısı (3-4). |
Diğer kaynaklar |
Adadağ, H. Ö. "Haritanın Gör(me) Dediği, « Tarabya Çalışmaları 20 Yıl Armağan Kitap »içinde, İstanbul: Marmara Üniversitesi Nihad Sayar Eğitim Vakfı Yayınları, 2009, pp.7-30. “Babylonian Map of the World.” Digital Maps of the Ancient World, 15 June 2019, digitalmapsoftheancientworld.com/ancient-maps/babylonian-map-of-the-world/. Englund, Markus. “Great Circle Map.” www.greatcirclemap.com, 2017, www.greatcirclemap.com/. Accessed 11 June 2024. Dava Sobel ve William J.H. Andrews, Boylam, Çev. M. Göbeklitepe,TÜBİTAK Popüler Yayınları, 2004. Feeman, Timothy G. Portraits of the Earth : A Mathematician Looks at Maps. American Mathematical Society, 2002, pp. 1–9, 25–28. Rowinska, Paulina. Mapmatics: A Mathematician's Guide to Navigating the World. Harvard University Press, 2024. |
Dersin adı |
Saat |
Yapay Zeka Ne Kadar Zeki? |
6 |
Eğitmen |
Gönenc Onay |
Programın Koordinatörü |
Can Ozan Oğuz |
Dersin İçeriği |
Yapay zekanın (YZ) nasıl çalıştığını, büyük dil modellerinin (LLM'ler) temel prensiplerini ve zekayla olan farklarını anlamaya çalışacağız. YZ'nin örüntü tanıma ve veri işleme yeteneklerini inceleyerek, anlam kavrama, muhakeme ve bilinç gibi insan zekasına özgü unsurlardan yoksun olup olmadığını tartışacağız. Günlük hayatta karşılaştığımız yapay zeka sistemlerinin güçlü ve zayıf yönlerini ele alarak, öğrencilerin bu teknolojiyi daha bilinçli değerlendirmesini sağlamayı hedefliyoruz. |
Pedagojik Yöntem |
Sunum – Tartışma - Deney |
KAYNAKLAR |
|
Ders kitabı |
|
Diğer kaynaklar |
https://johnhorgan.org/cross-check/my-meeting-with-claude-shannon-father-of-the-information-age |
Dersin adı |
Saat |
Simetrinin Bilime Katkıları |
6 |
Eğitmen |
Can Ozan Oğuz |
Programın Koordinatörü |
Can Ozan Oğuz |
Dersin İçeriği |
Hepimizde bir simetri algısı vardır, ancak bu kavramın matematikselleştirilmesi 18. yüzyılı bekledi. Bir kere bu kavramı kesin bir şekilde tanımlayınca fizik, kimya ve matematikte daha önce hayal bile edemediğimiz gelişmeler elde ettik. Derste insanlık düşüne tarihindeki bu maceraya tanıklık edeceğiz. |
Pedagojik Yöntem |
Konu anlatımı sonrası sınıf içi tartışmalar |
KAYNAKLAR |
|
Ders kitabı |
Hon, Giora, and Goldstein, Bernard R.. From Summetria to Symmetry: The Making of a Revolutionary Scientific Concept. Germany, Springer Netherlands, 2008. |
Diğer kaynaklar |
|
Dersin adı |
Saat |
Topolojinin Dünyasını Keşfetmek: Şekillerin ve Uzayların Geometrisi |
6 |
Eğitmen |
Serap Gürer |
||
Programın Koordinatörü |
Can Ozan Oğuz |
||
Dersin İçeriği |
Matematikte, şekillerin ve uzayların sadece ölçülmesiyle sınırlı kalmayıp, daha derinlemesine keşfedildiği bir dünyayı incelememizi sağlayan topoloji, matematiği ve çevremizdeki dünyayı şekillendiren bağlantıları, yüzeyleri ve dönüşümleri anlamamıza yardımcı olan güçlü bir araçtır. Bu derste, şekillerin ve uzayların nasıl sınıflandırılabileceğine dair sezgisel bir anlayış geliştireceğiz. Süreklilik, bağlantılılık ve homeomorfizm gibi temel kavramları somut örneklerle ve uygulamalı etkinliklerle keşfedeceğiz. Bir kahve kupası ile bir simidin topolojik olarak nasıl eşdeğer olduğunu keşfedecek, ardından topolojinin temel taşlarından biri olan Euler formülünü inceleyeceğiz. Daha sonra, Möbius şeridi ve torus gibi yüzeylere odaklanarak, topolojinin dünyayı nasıl farklı bir bakış açısıyla görmemizi sağladığını öğreneceksiniz. Özellikle, sezgilerimizi zorlayacak, yönelimli olmayan yüzeylere dikkat edeceğiz. Ayrıca, şekilleri keserek yeni uzaylar elde etmeyi ve bu kesmelerin topolojik olarak nasıl farklı özellikler yaratabileceğini keşfedeceğiz. Dersin son bölümünde, yüzeylerin özelliklerini inceleyecek, düğüm teorisini keşfedecek ve topolojinin, birbirinden bağımsız gibi görünen nesneler arasındaki şaşırtıcı bağlantıları nasıl ortaya koyabileceğini tartışacağız. Ders boyunca bulmacalar, uygulamalı gösterimler ve interaktif etkinlikler, topolojiyi daha eğlenceli ve anlaşılır hale getirecek. Dersin sonunda, şekiller ve uzayları sadece nesneler olarak değil, keşfedilmeyi bekleyen esnek ve birbirine bağlı dünyalar olarak görmeye başlayacaksınız. |
||
Pedagojik Yöntem |
Ders anlatımı, bulmacalar, uygulamalı gösterimler |
||
KAYNAKLAR |
|||
Ders kitabı |
Weeks, J. R., The Shape of SpaceMorris, S., Topology without tears ArmstrongM.A., Basic Topology |
||
Diğer kaynaklar |
|
Koordinatör | Programın Dili | Programın Tarihi |
---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan KAYA | Fransızca | 21 - 25 Temmuz 2025 |
Eğitmenler | ||
Doç. Dr. Ayşegül Ulus Dr. Öğr. Üyesi Can Ozan Oğuz Dr. Öğr. Üyesi Serap Gürer Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan Kaya |
Programın Dersleri:
- Fondements de logique et methodes de preuves
- Ensembles
- Géométrie des Différentielle
- Diagonalisation des Matrices, PCA et SVD
- Structures des nombres réels
- Equations Diophantines
Koordinatör | Programın Dili | Programın Tarihi |
---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan KAYA | İngilizce | 28 Temmuz - 1 Ağuston 2025 |
Eğitmenler | ||
Doç. Dr. Ayşegül Ulus Dr. Öğr. Üyesi Can Ozan Oğuz Dr. Öğr. Üyesi Serap Gürer Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan Kaya |
Programın Dersleri:
- Foundations of logic and proofs methods
- Sets
- Diophantine Equations
- Matrix Diagonalization, PCA and SVD
- Structure of real numbers
- Non-Euclidean Geometries through time