Temel Bilimler Modülünde 6 farklı program bulunmaktadır. Program detaylarına sayfayı aşağıya kaydırarak ulaşabilirsiniz.
Eğitim Programları

Koordinatör Programın Dili Programın Tarihi
Dr. Öğr. Üyesi Can Ozan OĞUZ Türkçe 23 - 27 Haziran 2025
ve
30 Haziran - 4 Temmuz 2025
Eğitmenler
Doç. Dr. Ayşegül Ulus
Dr. Öğr. Üyesi Can Ozan Oğuz
Dr. Öğr. Üyesi Serap Gürer
Dr. Öğr. Üyesi Gönenç Onay
Programın Dersleri:

Dersin adı

Saat

Bireysel Tercihlerden Toplumsal Seçimlere

6

Eğitmen

Doç. Dr. Ayşegül Ulus

Programın Koordinatörü

Dr. Öğr. Üyesi Can Ozan Oğuz

Dersin İçeriği

Bu derste bireysel tercihlerimizden yola çıkarak ortak toplumsal kararlara varma ve seçim yapma problemini ele alacağız. Bu problem, sosyal bilimlerin değişik alanlarında, örneğin, Sosyoloji, Ekonomi, Psikoloji, Hukuk veya Siyaset’te ele alınır.  Matematiğin ifade ve analiz gücünün, bu problemi çözme ve çözümleri ilgili alanlarda anlamlandırma serüvenini aşağıdaki 3 ana başlıkta işleyeceğiz:

Belirsizlik Altında Karar Alma Mekanizması. 

Beklenti. Fayda. Beklenen Değer. Beklenen Fayda. Kişilerin riske karşı tutumları. Kişilerin sıralamalı (ordinal) tercihlerini kardinal (sayılarla) modelleme. Potansiyel Kazanç: davranışsal ve psikolojik etkenler.

Sosyal Seçim Teorisi 

Karar Teorisine, Ekonomi Politik ve Yapay Zeka bakış açısı ile bir giriş.

Sosyal Seçim Teorisi nedir? Kişilerin bireysel tercihlerinden toplumun veya bir topluluğun kolektif tercihlerini nasıl tanımlarız? Tercihler seçime nasıl dönüşür?

Seçim Sistemleri

Çeşitli sistemlerin sunumu, matematiksel alt yapı, aksiyomlar ve karşılaştırma.

Daha iyi oy vermek mümkün mü? 2010 yılında Michel Balinski and Rida Laraki tarafından geliştirilen Çoğunluk Kararı Sisteminin (Majoritary Judgement) sunumu ve getirdiği avantajlar. Uygulanabilir mi?

Pedagojik Yöntem

Dersleri kavramlar üzerinden işledikten sonra örnekler, durumlar, alıştırmalar yapılacaktır. Grup halinde çalışmalar planlanmaktadır. Okumalar önerilecektir.

KAYNAKLAR

Ders kitabı

Kahneman, D. Hızlı ve Yavaş Düşünme,Varlık Yayınları (2011)

Diğer kaynaklar

Aşan G and MR Sanver, 2004, An axiomatic comparison of four voting rules, in Gülten Kazgan’a Armağan – Türkiye Ekonomisi (eds. L. Hilal Akgül and Fahri Aral), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 147-155.

Bernoulli, D. (Sommer, L. çev.). Exposition of a New Theory on the Measurement of Risk. Econometrica 22(1), 23-24 (1954).

Balinski M ve R. Laraki, l’urgence de mieux voter, 5 Nisan 2018, Liberation gazetesi : https://www.liberation.fr/debats/2018/04/05/L’urgence de mieux voter – Libération

Kahneman, D. Hızlı ve Yavaş Düşünme, Varlık Yayınları (2011)

https://mieuxvoter.fr/en

Sanver, R. Toplum için iyi olanı saptamak, SBF dergisi, vol.55.1 (2000)

Tversky, A. ve D. Kahneman, The Framing of Decisions and Pyschology of Choice, Science 211 :453-58

Von Neumann, J., Morgenstern, O. Theory of Games and Economic Behaviour, Princeton University Press, Princeton (1944).

Dersin adı

Saat

Zor Kararların Matematiği

 6


Eğitmen

 Can Ozan Oğuz

Programın Koordinatörü

 Can Ozan Oğuz

Dersin İçeriği

Düşük olasılıklar ve mahkemede matematik (2 saat) : Koşullu olasılık ve bağımsızlık kavramları. Parmak izinden suçluyu bulma olasılıkları. Hastalık testlerinin sonuçlarının olasılıksal anlamı. Gerçek hayattan hikayeler üzerinden mahkemede yapılan olasılık hataları ve bu yüzden hapis yatan insanlar.

Oyun teorisi ve insan ilişkilerinin matematiği (2 saat): Matris oyunları. Kooperatif durum. Karar verme yöntemleri. Baskın stratejiler. Min-max kuralı. Nash dengesi. Karışık dengeler. Mahkum ikilemi

Çözülebilirlik, hesaplanabilirlik ve bilgisayarlarla matematik (2 saat): Bir soruyu çözmek ne demektir? Sırt çantası problemi. Gezgin satıcı problemi. Polinom zamanda çözüm. Üssel zamanda çözüm. Karar verme problemleri. Milenyum problemleri ve P eşit midir NP açık sorusu. Dört renk teoriminin hikayesi. Yaklaşık çözümler. Olasılıksal çözümler.

Pedagojik Yöntem

Konu anlatımı. Gerçek hayattan örnekler. Canlandırma. Grup tartışmaları, sınıf içi tartışmalar. Oyun teorisinde oyunları ikili gruplar halinde deneyip kazancını maksimize etmeye çalışma. Çözülebilirlikte en iyi çözüm arama çalışması. Soru-Cevap


KAYNAKLAR

Ders kitabı

-

Diğer kaynaklar

Math on Trial: How Numbers Get Used and Abused in the Courtroom

- Leila Schneps, Coralie Colmez

Games and Decision Making

- Charalambos Aliprantis and Subir K. Chakrabarti

Bilgisayar kanıtları ile ilgili sunum – Sara Billey

Renk Teoreminin Tarihi- MacTutor Math History Database

Clay Enstitüsü Milenyum Problemleri Sayfası

The Millenium Problems

- Keith Devlin

Karikatürler- XKCD: Unresolved Math Problems

Dersin adı:

Saat

 Çizgeler

6

Eğitmen

Serap Gürer

Programın Koordinatörü

Can Ozan Oğuz

Dersin İçeriği

Bu ders, çizge teorisinin temel kavramlarını ve algoritmalarını tanıtarak, gerçek hayattaki uygulamalarını anlamayı amaçlamaktadır.

Çizge Teorisine Giriş (2 saat):

Çizge teorisinin temel kavramları: düğüm, kenar yönlü ve yönsüz çizgeler. Derece, yollar, çevrimler ve bağlılık gibi temel özellikler. Gerçek hayattan uygulamalar: sosyal ağlar, ulaşım ağları ve iletişim ağlarının çizge modeli. Sosyal ağ analizinde temel çizge kavramlarının rolü ve önemi. Küçük çizgeler üzerinde temel özelliklerin uygulamalı olarak incelenmesi.

Temel Çizge Algoritmaları (2 saat):

Kısa yol bulma algoritmaları: Dijkstra algoritması. Minimum Spanning Tree algoritmaları: Prim ve Kruskal. Algoritmaların küçük çizgeler üzerinde uygulamaları.

Grup Projeleri (2 saat):

Grup projeleri: hayali bir şehir için ulaşım ağı tasarımı, sosyal ağlarda influencer analizi veya çizge boyama yöntemi, ders programı optimizasyonu. Gruplar, projelerini sunarak çözüm önerilerini tartışması ve çizge teorisinin farklı alanlardaki uygulamalarını değerlendirilmesi.

Pedagojik Yöntem

Konu anlatımı. Gerçek hayattan örnekler. Grup tartışmaları, sınıf içi tartışmalar. Çizge teorisi problemleri üzerine grup projeleriyle deneyim kazanmak.

 

KAYNAKLAR

Ders kitabı

Chartrand, Gary. Introductory Graph Theory

Deo, Narsingh. Graph Theory with Applications to Engineering and Computer Science

Diğer kaynaklar

 

Dersin adı

Saat

Kombinatorik Oyunlar

6

 

Eğitmen

Gönenç Onay

Programın Koordinatörü

Can Ozan Oğuz

Dersin İçeriği

Nim, iki oyuncunun sırayla farklı yığınlardan nesne alma (veya "nimleme") esasına dayanan matematiksel bir kombinatoryal oyundur. Her hamlede, oyuncu en az bir nesne almak zorundadır ve aynı yığından olmak şartıyla istediği sayıda nesne alabilir. Oynanacak versiyona bağlı olarak, oyunun amacı ya son nesneyi almaktan kaçınmak ya da son nesneyi almaktır. Nim, Sprague-Grundy teoreminin temelini oluşturur. Bu önemli teorem, özünde, her tarafsız oyunun tek yığınlı bir nim oyununa eşdeğer olduğunu söyler.

Pedagojik Yöntem

Oyun, Çıkarım, Sentez, Kanıt Yazımı

Dersin adı

Saat

Karar Verilebilirlik

6

 

Eğitmen

Can Ozan Oğuz

Programın Koordinatörü

Can Ozan Oğuz

Dersin İçeriği

Bu derste “Bir şeyin doğruluğuna nasıl karar verilir?” sorusuna cevap arayacağız.

Matematikte bunun için doğruluğunu kabul ettiğimiz önermelerden yola çıkıp, mantıksal çıkarım kurallarıyla yeni doğrulara ulaşırız. Ancak geçtiğimiz yüzyılda bu işin sanıldığı kadar kesin bir yöntem olmadığı ortaya çıktı. Derste değineceğimiz konular:

Aksiyomların seçimi

Mantık kurallarının seçimi

Öklid dışı geometrilerin keşfi

Bilgisayar destekli kanıtlar

Doğru veya yanlışlığa karar verilemeyecek durumlar

Pedagojik Yöntem

Konu anlatımı sonrasını sınıf içi tartışmalar

KAYNAKLAR

Ders kitabı

Grant, Hardy, and Kleiner, Israel. Turning Points in the History of Mathematics. Switzerland, Springer New York, 2016.

Diğer kaynaklar

 

Koordinatör Programın Dili Programın Tarihi
Dr. Öğr. Üyesi Can Ozan OĞUZ Türkçe 23 - 27 Haziran 2025
ve
30 Haziran - 4 Temmuz 2025
Eğitmenler
Doç. Dr. Ayşegül Ulus
Dr. Öğr. Üyesi Can Ozan Oğuz
Dr. Öğr. Üyesi Serap Gürer
Dr. Öğr. Üyesi Gönenç Onay
Programın Dersleri:

Dersin adı

Saat

Matematik ve Edebiyat

 6

 

Eğitmen

 Can Ozan Oğuz

Programın Koordinatörü

 Can Ozan Oğuz

Dersin İçeriği

Öklid dışı geometriler ve Cthulhu (1,5 saat) : Öklid aksiyomları. 5. aksiyomu kanıtlama çalışmaları. Öklid dışı geometrilerin çıkışı. Silindirik ve hiperbolik geometri modelleri. Fikirlerin Lovecraft’ın çalışmaları ve edebiyata yansımaları. Escher’in hiperbolik uzay döşemeleri.

Matematiğin temellendirilmesi ve Asimov’un robotları (1,5 saat): Matematiğin aksiyomlar üzerine kurulması. Aksiyomların doğrulukla ilişkisi. Russell paradoksu ve ZF aksiyomatik sistemi. Gödel. Asimov robot hikayeleri ve aksiyomatik sistemin gerçek hayatla çarpışması.

Neredeyse imkansızlık ve Shakespeare’i yazan maymunlar (1,5 saat): İmkansız olma kavramı. Çözümü imkansız sorular. Ayrık ve sürekli olasılık. Az olasılıklı deneylerin çok tekrarlanması. Shakespeare’i yazan maymunlar. Mahkemede olasılık. Olasılık manipülasyonu. Otostopçu’nun galaksi rehberi. Süper Kahramanlar.

Düzülke ve dördüncü boyut (1,5 saat): Matematiksel ve uzamsal boyut kavramlarının karşılaştırılması. 0, 1 ve 2 boyutlu dünyalardan 4. boyuta ilişkin çıkarımlar. Düzülke (Flatland) ve Planiverse’de boyut fikri. Hiperküpler.

Pedagojik Yöntem

 Konu anlatımı, sınıf içi sohbetler, grup çalışmaları, gerçek hayattan örnekler. Hikayeler, filmler ve animasyonlardan örnekler.

KAYNAKLAR

Ders kitabı

Ana Kaynaklar:


The Colossal Book of Mathematics – Martin Gardner


MacTutor Matematik Tarihi Arşivi

Diğer kaynaklar

Öklid dışı geometriler ve Cthulhu:

The Call of Cthulhu- H. P. Lovecraft

Queer Geometry and Higher Dimensions: Mathematics in the fiction of H. P. Lovecraft- Daniel M. Look

Öklid’in Elemanları- Ali Sinan Sertöz çevirisi

David Joyce ‘a ailt Euclid’s Elements internet sayfası

Some Math Behind M.C. Escher’s Circle Limit Patterns- Douglas Durham

Models of Non Euclidean Geometry interaktif çevrim içi kitap

Matematiğin temellendirilmesi ve Asimov’un robotları:

Ben, Robot – Isaac Asimov

Unreasonable Effectiveness- Alex Casman

Aksiyomatik Kümeler Kuramı- Ali Nesin

A Brief Introduction to ZFC- Christopher Wilson

Neredeyse imkansızlık ve Shakespeare’i yazan maymunlar:

Inflexible Logic- Russell Maloney

Been a long, long time – R. A. Lafferty

Otostopçunun Galaksi Rehberi – Douglas Adams

Düzülke ve dördüncü boyut (1,5 saat):

Düzülke – Edwin A. Abbott.

And He Built a Crooked House- Robert E. Heinlein

Plainiverse.

Dersin adı

Saat

Harita Üzerine*

6

 

Eğitmen

Doç. Dr. Ayşegül Ulus

Programın Koordinatörü

Dr. Öğr. Üyesi Can Ozan Oğuz

Dersin İçeriği

Bu dersin amacı haritaların bize anlattığı masalların peşine düşmektir. Harita ve haritacılığın tarihi aynı zamanda bilim ve teknolojinin tarihidir. Haritacılığın (haritayı yaparken ve yorumlarken) en fazla ilişkide olduğu bilimlerin başında Matematik gelir.

Bu derste, öncelikle, uzayda (3 boyutlu) asılı duran yuvarlak dünyamızın sayfa üzerindeki dümdüz (2 boyutlu) haritalara nasıl dönüştürülebileceğini ele alacağız.  Mercator, orthografik, gnomonik ve azimutal harita projeksiyonlarını (izdüşüm-kestirim-yansıtım) öğrenmekle başlayabiliriz. Bu dönüşümlerin hepsi gerçeği yansıtıyor izlenimi verse de hepsi gerçeği tahrif eder, bize masal anlatır! Bu matematiksel masalların tarihsel, siyasi ve ekonomik sonuçları vardır.

Daha sonra ise günümüz İnternet ve Yapay Zeka çağındaki üzeri veriler ile donatılmış ve her kullananın da bazen birer veriye dönüştüğü yeni tip değişken sanal haritaları ele alacağız.  GPS-navigasyon haritaları, beyin haritaları, oy dağılım haritaları, deprem haritaları, göç haritaları, salgın haritaları ve sanal topluluk haritaları, vb.  Bu haritaların (bazen çizge ya da graf olarak da adlandırdığımız), doğal olan gerçek ve masal olan insan yapımı geliş gidişlerinde, Matematik ve Geometri’si azalırken Yazılım ve Bilişim evreninde Algoritmalı Uygulamaları artıyor. Yine, anlamaya gönüllü olmak isteyeceğimiz yeni masallar öneriyor bize!

*Simon Garfield’in kitabı « On the map »’den alıntıdır. Yazar bunu sanırım ingilizcedeki 3 anlamında da kullanmak istemiş. Tam anlamıyla, « haritanın üzerinde bulunmak », « bir yere varmak anlamı » ile ve « üzerine konuşmak anlamı » ile. Bu ders 3 anlamıyla da bir davet!

Pedagojik Yöntem

Dersleri kavramlar üzerinden işledikten sonra örnekler, durumlar, alıştırmalar yapılacaktır. Grup halinde çalışmalar planlanmaktadır. Okumalar önerilecektir.

 

KAYNAKLAR

Ders kitabı

Garfield, S. Harita Üzerinde: Kaşifler, Dahi Haritacılar ve Hiç Var Olmamış Dağlar, Domingo Yayınları, 2020.

Tosun Terzioğlu. Küreselleşen Geometri: 1. Karıncaların yürüyüşü, 2.Istanbul-New York Uçuşu, Matematik Dünyası Dergisi:2004 Güz ve Kış sayısı (3-4).

Diğer kaynaklar

Adadağ, H. Ö.  "Haritanın Gör(me) Dediği,  « 

Tarabya Çalışmaları 20 Yıl Armağan Kitap » 

  içinde, İstanbul: Marmara Üniversitesi Nihad Sayar Eğitim Vakfı Yayınları, 2009, pp.7-30.

“Babylonian Map of the World.” Digital Maps of the Ancient World, 15 June 2019, digitalmapsoftheancientworld.com/ancient-maps/babylonian-map-of-the-world/.

Englund, Markus. “Great Circle Map.” www.greatcirclemap.com, 2017, www.greatcirclemap.com/. Accessed 11 June 2024.

Dava Sobel ve William J.H. Andrews, Boylam, Çev. M. Göbeklitepe,TÜBİTAK Popüler Yayınları, 2004.

Feeman, Timothy G. Portraits of the Earth : A Mathematician Looks at Maps. American Mathematical Society, 2002, pp. 1–9, 25–28.

Rowinska, Paulina. 

Mapmatics: A Mathematician's Guide to Navigating the World

. Harvard University Press, 2024.

Dersin adı

Saat

Yapay Zeka Ne Kadar Zeki?

6

 

Eğitmen

Gönenc Onay

Programın Koordinatörü

Can Ozan Oğuz

Dersin İçeriği

Yapay zekanın (YZ) nasıl çalıştığını, büyük dil modellerinin (LLM'ler) temel prensiplerini ve zekayla olan farklarını anlamaya çalışacağız. YZ'nin örüntü tanıma ve veri işleme yeteneklerini inceleyerek, anlam kavrama, muhakeme ve bilinç gibi insan zekasına özgü unsurlardan yoksun olup olmadığını tartışacağız. Günlük hayatta karşılaştığımız yapay zeka sistemlerinin güçlü ve zayıf yönlerini ele alarak, öğrencilerin bu teknolojiyi daha bilinçli değerlendirmesini sağlamayı hedefliyoruz.

Pedagojik Yöntem

Sunum – Tartışma - Deney

Dersin adı

Saat

Simetrinin Bilime Katkıları

6

 

Eğitmen

Can Ozan Oğuz

Programın Koordinatörü

Can Ozan Oğuz

Dersin İçeriği

Hepimizde bir simetri algısı vardır, ancak bu kavramın matematikselleştirilmesi 18. yüzyılı bekledi. Bir kere bu kavramı kesin bir şekilde tanımlayınca fizik, kimya ve matematikte daha önce hayal bile edemediğimiz gelişmeler elde ettik. Derste insanlık düşüne tarihindeki bu maceraya tanıklık edeceğiz.

Pedagojik Yöntem

Konu anlatımı sonrası sınıf içi tartışmalar

 

KAYNAKLAR

Ders kitabı

Hon, Giora, and Goldstein, Bernard R.. From Summetria to Symmetry: The Making of a Revolutionary Scientific Concept. Germany, Springer Netherlands, 2008.

Diğer kaynaklar

 

Dersin adı

Saat

Topolojinin Dünyasını Keşfetmek: Şekillerin ve Uzayların Geometrisi

6

Eğitmen

Serap Gürer

Programın Koordinatörü

Can Ozan Oğuz

Dersin İçeriği

Matematikte, şekillerin ve uzayların sadece ölçülmesiyle sınırlı kalmayıp, daha derinlemesine keşfedildiği bir dünyayı incelememizi sağlayan topoloji, matematiği ve çevremizdeki dünyayı şekillendiren bağlantıları, yüzeyleri ve dönüşümleri anlamamıza yardımcı olan güçlü bir araçtır.

Bu derste, şekillerin ve uzayların nasıl sınıflandırılabileceğine dair sezgisel bir anlayış geliştireceğiz. Süreklilik, bağlantılılık ve homeomorfizm gibi temel kavramları somut örneklerle ve uygulamalı etkinliklerle keşfedeceğiz. Bir kahve kupası ile bir simidin topolojik olarak nasıl eşdeğer olduğunu keşfedecek, ardından topolojinin temel taşlarından biri olan Euler formülünü inceleyeceğiz.

Daha sonra, Möbius şeridi ve torus gibi yüzeylere odaklanarak, topolojinin dünyayı nasıl farklı bir bakış açısıyla görmemizi sağladığını öğreneceksiniz. Özellikle, sezgilerimizi zorlayacak, yönelimli olmayan yüzeylere dikkat edeceğiz. Ayrıca, şekilleri keserek yeni uzaylar elde etmeyi ve bu kesmelerin topolojik olarak nasıl farklı özellikler yaratabileceğini keşfedeceğiz.

Dersin son bölümünde, yüzeylerin özelliklerini inceleyecek, düğüm teorisini keşfedecek ve topolojinin, birbirinden bağımsız gibi görünen nesneler arasındaki şaşırtıcı bağlantıları nasıl ortaya koyabileceğini tartışacağız.

Ders boyunca bulmacalar, uygulamalı gösterimler ve interaktif etkinlikler, topolojiyi daha eğlenceli ve anlaşılır hale getirecek. Dersin sonunda, şekiller ve uzayları sadece nesneler olarak değil, keşfedilmeyi bekleyen esnek ve birbirine bağlı dünyalar olarak görmeye başlayacaksınız.

Pedagojik Yöntem

Ders anlatımı, bulmacalar, uygulamalı gösterimler

KAYNAKLAR

Ders kitabı

Weeks, J. R.,

The Shape of Space

Morris, S., Topology without tears

ArmstrongM.A., Basic Topology

Diğer kaynaklar

 

Koordinatör Programın Dili Programın Tarihi
Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan KAYA Fransızca 21 - 25 Temmuz 2025
Eğitmenler
Doç. Dr. Ayşegül Ulus
Dr. Öğr. Üyesi Can Ozan Oğuz
Dr. Öğr. Üyesi Serap Gürer
Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan Kaya
Programın Dersleri:
  • Fondements de logique et methodes de preuves
  • Ensembles
  • Géométrie des Différentielle
  • Diagonalisation des Matrices, PCA et SVD
  • Structures des nombres réels
  • Equations Diophantines

Koordinatör Programın Dili Programın Tarihi
Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan KAYA İngilizce 28 Temmuz - 1 Ağuston 2025
Eğitmenler
Doç. Dr. Ayşegül Ulus
Dr. Öğr. Üyesi Can Ozan Oğuz
Dr. Öğr. Üyesi Serap Gürer
Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan Kaya
Programın Dersleri:
  • Foundations of logic and proofs methods
  • Sets
  • Diophantine Equations
  • Matrix Diagonalization, PCA and SVD
  • Structure of real numbers
  • Non-Euclidean Geometries through time
GSÜ - Portal

Tüm GSÜ hizmetleri için kurumsal eposta adresiniz ile giriş yapınız.

Parolamı Unuttum
Uzaktan Eğitim
GSÜ Otomasyon
Kablosuz Internet
E-posta
Yemek Menüsü